Nye publikasjoner

“Smarte, matteglade og aktive barn” fra Halden og Sarpsborg p? INSPIRIA

Den 11. september, kl. 09.00-13.00, er det kick-off p? INSPIRIA for l?rere og rektorer fra alle grunnskolene i Halden, samt Gr?lum skole i Sarpsborg. De har blitt invitert til ? delta p? et nytt og gratis l?rerkurs der egne mattenettverk for mellomtrinnet aktiviseres.
Kurset ?Smarte, matteglade og aktive barn? har som m?l ? ?ke matematikkforst?else med fokus p? det som er vanskelig ? l?re, i tillegg til fysisk aktivitet som pedagogisk metode og helsefremmende tiltak i matteundervisningen. Prosjektet har f?tt st?tte av Abelfondet og er forankret i INSPIRIAs avtale p? folkehelse med ?stfold fylkeskommune.

L?rerkurset g?r gjennom hele skole?ret, og deltagerne p? ?Smarte, matteglade og aktive barn? skal underveis jobbe via sitt mattenettverk ute p? skolene. De vil tre ganger f? bes?k av INSPIRIAs fagansvarlig p? matte, Gabriella Axelsson, med kollegaer, for oppf?lging og veiledning p? skolene. I mai holdes en ny fellessamling for alle kursdeltagerne p? INSPIRIA og i oktober skjer en oppf?lgning for ? se hvilken effekt kurset har hatt p? skolens undervisning og den fysiske aktiviteten for elevene.
?Vi vil vise hvordan fysisk aktivitet kan brukes som metode for motivasjon og forst?else i matematikk?, sier Gabriella Axelsson, prosjektleder for kurset ?Smarte, matteglade og aktive barn? p? INSPIRIA. ?Vi er heldige ? ha med oss H?gskolen i ?stfold. De deltar som samarbeidspartner og tar seg av evaluering av prosjektet og presentasjon av kurset i et nasjonalt forum?, avslutter hun.
L?rerkurs med vikarer inkludert
Det er en bekymring for rektorer og mattel?rere at vikarutgifter kan v?re en utfordring p? kursdager. Derfor f?r ?tte mellomtrinnklasser, ca. 170 elever, et eget tilpasset pedagogisk opplegg med INSPIRIAs formidlere mens deres l?rere og rektorer er p? den f?rste kursdagen 11. september 2014.

INSPIRIA science center er et popul?rvitenskapelig opplevelses- og l?ringssenter i Sarpsborg innen matematikk, naturvitenskap og teknologi hvor de bes?kende l?rer ved ? eksperimentere selv. I et vitensenter kan barn og voksne utforske fenomener knyttet til natur, milj?, helse og teknologi gjennom egen aktivitet og i samarbeid med andre.
0000

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy