Har du sett disse p? badehyllen din?

Har du noen gang tenkt p? at det ikke bare er innholdet i kj?leskapet ditt som kan ha sv?rt begrenset holdbarhet? Ogs? hyllene p? badet b?r jevnlig gjennomg?s med tanke p? produkter som er utg?tt p? dato.
Kosmetiske produkter holder seg ikke evig. De kan miste sin effekt, endre konsistens og lukt eller i verste fall for?rsake infeksjoner hvis man bruker dem utover den holdbarhetsmerkingen produsenten har satt p? pakningen.
? De fleste kosmetiske produkter er tilsatt konserveringsmidler som hindrer vekst av mikroorganismer og gj?r at produktet er sikkert i bruk innenfor den holdbarhetsperioden som pakningen er merket med. Bruker man produktet utover holdbarhetsdatoen kan man ikke garantere at produktet er like trygt ? bruke, forteller Jeanette Stigsson i fagavdelingen hos Vitusapotek. ? I de tilfellene der produktet ikke er tilsatt konserveringsmidler har produsenten ofte laget en beholder til produktet som begrenser mikroorganismenes muligheter til ? n? frem til innholdet. Holdbarheten p? produkter uten konserveringsmidler er likevel ofte noe kortere enn for produkter med konserveringsmiddel.
Nytt symbol
I henhold til det nye regelverket for kosmetikk, som tr?dte i kraft 11.juli, skal alle kosmetiske produkter merkes med symboler for holdbarhet. Produkter som har en holdbarhet p? 30 m?neder eller mindre skal enten merkes med setningen ?Best f?r? eller timeglass-symbolet fulgt av utl?psdato.
Holdbarhet etter ?pning
P? produkter som er holdbare i mer enn 30 m?neder brukes ?pnet krukke-symbolet og en angivelse av hvor mange m?neder produktet er holdbart etter ?pning. ? Hver gang man ?pner og bruker et produkt, kommer det mikroorganismer i kontakt med innholdet, sier Stigsson. ? Slike mikroorganismer er en naturlig del av v?re omgivelser, og mange av dem trives ogs? godt i v?re kosmetiske produkter. ?pning av krukken inneb?rer ogs? at det kommer til luft og fuktighet. Dette er faktorer som kan v?re med p? ? p?skynde nedbrytning av produktet.
Hva skal du se etter?
I tillegg til ? v?re oppmerksom p? holdbarhetsmerkingen, kan det v?re lurt ? se etter tegn p? at kosmetikk b?r kastes. ? Skifter produktet farge, skiller seg eller begynner ? lukte pussig, skal man slutte ? bruke det. I slike tilfeller er produktets egenskaper endret, og man vil neppe f? samme effekt av det som da det var nytt. I verste fall kan man reagere p? produktet eller f? infeksjoner av det, sier Stigsson. ?S?rlig n?ye b?r man v?re p? produkter som brukes i n?rheten av ?yenpartiet, slik som ?yenskygge, maskara og ?yenkremer.
T?rt og kj?lig
I tillegg til at man b?r vente med ? ?pne et produkt til man har tenkt ? bruke det, kan det v?re lurt ? vurdere om man skal oppbevare kosmetiske produkter andre steder enn p? badet. ? Stort sett anbefales det ikke ? oppbevare kosmetikk i h?yere temperatur enn vanlig romtemperatur. Kosmetiske produkter t?ler ofte direkte sollys d?rlig, og h?y luftfuktighet gir god grobunn for mikroorganismer. Det kan bety at en kj?lig skuff p? soverommet kanskje egner seg bedre for oppbevaring av kosmetikk enn hyllene p? badet, avslutter Stigsson.
Kort om holdbarhet
Kosmetikk b?r oppbevares ved romtemperatur
Kast produkter som er utg?tt p? dato
V?r n?ye med ? skru igjen lokket etter bruk
Sminke b?r aldri deles med andre
Koster og svamper skal rengj?res ofte
Skift ut makeup dersom du har hatt en infeksjon p? omr?det du bruker makeupen
Ofte anbefalte holdbarhetsdatoer etter ?pning
Maskara: 3-6 m?neder
Foundation: 6-12 m?neder
Flytende eyeliner/kajal: 6 m?neder
Eyeliner i blyantform: 3 ?r
Leppestift: 2 ?r
Lipgloss: 18 m?neder

I Vitusapotek er vi spesialister p? medisiner og hvordan disse virker i kroppen din. Det er viktig at medisiner brukes riktig for at du skal f? best mulig effekt av dem og unng? un?dvendige bivirkninger. Vi jobber hver dag for at du skal f? en friskere hverdag. Hos oss finner du ogs? gode velv?reprodukter ? helse er mer enn bare frav?r av sykdom.
Apotekkjeden eies av Norsk Medisinaldepot AS (NMD), landets st?rste leverand?r av legemidler og helserelaterte produkter til det norske folk via apotek og sykehus. Selskapet har en stabil markedsandel p? nesten 50 prosent. Vi er i dag en del av det internasjonale konsernet Celesio, som har mer enn 175 ?rs erfaring med distribusjon av legemidler.1100Send som e-post
Del denne

Authors
Top