Alternativ til dyretesting

L’Oréals historie startet med kjemikeren Eugéne Schueller, en ung mann som jobbet som hovedassistent p? et apotek i tiden f?r han valgte ? starte for seg selv. Vitenskap og forskning er derfor en del av DNA’et for L’Oréal som selskap.

L’Oréal tester ikke p? dyr. Vi delegerer heller ikke denne oppgaven til v?re underleverand?rer. L’Oréal er forpliktet til ? kun markedsf?re produkter hvor sikkerheten av b?de produkt og ingredienser har blitt vurdert i henhold til strenge og etiske protokoller. M?let er ? forhindre at v?re forbrukere opplever alvorlige bivirkninger av produktet under bruk.Validering av ingredienser og produkter er en kompleks prosess hvor L’Oréal fremskaffer informasjon ved ? bruke alternative metoder som Episkin og prediktiv validering.

I 2013 ble over 850 Millioner Euro investert i R&I (Research & Innovation) der L’Oréal har over 4000 ansatte, fordelt p? 5 R&I-sentre rundt i verden. V?re forskere (70% kvinner) gjorde det mulig ? starte med utfasing av dyretester allerede p? 80-tallet, 14 ?r f?r det ble et krav. Siden har L’Oréal v?rt ledende i sitt segment innen forskning p? alternative testmetoder. L?Oréal-gruppen sponser og leder p?g?ende studier i samarbeid med andre akt?rer verden over for ? hjelpe dem ? ta i bruk alternative metoder til dyretesting.

Episkin
I1980 utviklet av en forsker ved L’Oréal Research & Innovation Episkin, en rekonstruert hudmodell basert p? keratinocytter. Hvilke keratinocytter Episkin er basert p? er avhengig av R&I-senteres plassering mht. ? f? produkter spesielt tilpasset forbrukerne i den aktuelle reginonen. Episkin dyrkes frem i laboratorie og brukes for ? f? en bedre forst?else av de biologiske mekanismene i huden, og for ? evaluere effekt og toleranse for ingredienser og produkter. Episkin-modellene brukes til ? utvikle nye produkter, og lar bland annet forskeren studere pigment, vurdere hudens immunrespons, se hvordan cellene kommuniserer med hverandre, hvordan og hvorfor solskader oppst?r, hvordan kreftceller utvikler seg.
L’Oréals forskere har ogs? utviklet den f?rste modellen av epidermis som inneholder Langerhans-celler som spiller en avgj?rende rolle i hudens allergiske reaksjon. Etter ? ha v?rt en pilot for et EU-program, blir tilsvarende modeller for tiden studert som alternative metoder til allergitester p? hud.

Prediktiv validering
L’Oréal har i over 100 ?r samlet data p? ingredienser og produkter. Denne informasjonen er lagret og systematisert slik at ingredienser kan sjekkes opp mot hverandre. Prediktiv validering betyr derfor at vi, basert p? informasjonen som allerede er hentet inn, kan predikere hvilken effekt ingrediensen, produktet eller sammensetningen av ingredienser vil ha p? huden.
En liten titt fra et av laboratoriumene under bes?ket til Jane Fonda:
I april 2011 ?pnet L’Oréal sitt f?rste forskningssenteret for prediktive metoder i Lyon Gerland.

L’Oréal ble i 2009 anerkjent av den britiske veldedighetsorganisasjonen RSPCA (The Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals) for v?rt arbeide med ? avskaffe dyretesting i kosmetikkbransjen. Det er n? en p?g?ende prosess ? fremskaffe dokumentasjon de forskjellige dyrevernsorganisasjonene krever for ? ta L’Oréal av sine lister over selskap som benytter seg av dyretesting.

L?Oréal er et av verdens st?rste kosmetikkselskap, grunnlagt av vitenskapsmannen Eugene Schueller i Frankrike i 1909. L?Oréal har en unik portef?lje med 28 internasjonale og komplement?re merkevarer. V?re hovedkategorier er h?rfarge, make-up, h?rpleie, hudpleie og duft. L?Oréal er tilstede i 130 land, og har 77 500 ansatte verden over.
L?Oréal har 4 divisjoner som n?r kunder p? tvers av alle distribusjonskanaler: Consumer Products er tilgjengelig p? massemarkedet med brede distribusjonskanaler; L?Oréal Luxe gjennom selektive distribusjonskanaler; Professional Products Division tilbyr h?r- og skj?nnhetspleie gjennom skj?nnhetssalonger; samt Active Cosmetics gjennom apotek. The Body Shop er i tillegg en separat divisjon innen L?Oréal.
L?Oréals strategi bygger p? ?Universalisation? betyr globalisering med respekt for ulikheter. Dette handler om ? tilby skreddersydde skj?nnhetsprodukter som er tilpasset kundenes ulike livsstil, skj?nnhetsvaner og kj?pekraft, avhengig av hvor de bor.
De sentrale verdiene som ligger til grunn for m?ten vi jobber p? i L’Oréal er: Lidenskap, Innovasjon, Entrepen?rskap, ?penhet, S?ken etter utmerkede resultater og Ansvar.
0000

Authors
Top